• Waar staat SIRE voor?

    Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt en bespreekbaar maakt bij het Nederlandse publiek, opinieleiders en besluitvormers. Door mensen wakker te schudden en aan het denken te zetten, wil SIRE bijdragen aan een vitale en betrokken samenleving. SIRE zet hiertoe, met de belangeloze hulp van de communicatiebranche, multimediale campagnes in. Al 49 jaar lang.

  • Waarom dit onderwerp voor een campagne?

    Wij willen maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar maken bij het Nederlandse publiek. Ook met deze campagne. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Van perfecte relaties en kinderen tot een succesvolle carrière. Terwijl natuurlijk niet altijd alles perfect kan zijn. We doen ons vaker beter voor dan we zijn. Ook lijken we te geloven dat een perfect gelukkig leven haalbaar is, als je je maar hard genoeg inspant. Heb je het niet gemaakt, dan ligt dat vooral aan onszelf, is de overtuiging.. Het streven naar perfectie op alle fronten is inmiddels een serieus maatschappelijk probleem aan het worden. Daarom stellen we in deze campagne iedereen de vraag ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’ Stop je al je energie in je werk of hobby omdat jij er gelukkig van wordt? Ga er dan vooral mee door. Maar doe je het omdat je denkt dat anderen dit van je verwachten, vraag je dan nog eens af waar je mee bezig bent. Want succesvol willen zijn voor anderen, daar is nog nooit iemand gelukkig van geworden.

  • Voor wie is de campagne bedoeld?

    De campagne is er echt voor iedereen. Want het probleem speelt in alle lagen van de bevolking en is van alle leeftijden. Met deze campagne hopen we dat iedereen vaker stilstaat bij de vraag  “Voor wie doe ik het eigenlijk?’. Want, er is niets mis met ambitie of het beste uit jezelf willen halen, zolang je dit vooral doet omdat je er zelf gelukkig van wordt, omdat je het zelf echt wilt.

  • Waarom is de campagne gestart met het sociaal experiment The Good Life Agency?

    Voorafgaand aan het experiment hebben we het Nederlands publiek gevraagd of ze gebruik zouden maken van diensten die de eigen status zouden vergroten. Ruim een derde gaf aan dit soort betaalde diensten te overwegen. Met het experiment hebben we dit samen met enkele mediapartners in de praktijk getoetst. Om te ontdekken in hoeverre mensen statusverhogende diensten (on)acceptabel vinden en een gesprek op gang te brengen, zijn we The Good Life Agency gestart. Dat is gelukt, de lancering van The Good Life Agency veroorzaakte een publieke discussie over de zin en onzin van diensten die mensen populairder of succesvoller laten kijken. Daarmee hebben we het probleem, dat steeds meer mensen lijden onder de perfecte norm, als het ware tastbaar gemaakt. Iets waar je voor of tegen kunt zijn. De conversatie die hieruit ontstaat, is aandacht voor het probleem.